PERSBERICHT SHALOM FESTIVAL GROENPLAATS ANTWERPEN 2014

VREDESFESTIVAL ‘SHALOM’ IN HET TEKEN VAN RESPECT VOOR DE JOODSE GEMEENSCHAP

MULTICULTUREEL EN LEVENDIG

Antwerpen, 19 oktober 2014. De vierde editie van het Shalomfestival in het hartje van Antwerpen stond deze keer in het teken van de bewogen periode die de Joodse gemeenschap heeft doorgemaakt in de afgelopen tijd. Eerst was er de aanslag op het Joods Museum in Brussel en vervolgens de escalerende oorlog in Gaza, die een opkomend antisemitisme aan het licht bracht. De overwegend Evangelisch christelijke en anderzijds Joodse gemeenschap bevestigden opnieuw hun verbondenheid met elkaar. Met behoud van ieders identiteit konden de vele belangstellenden en voorbijgangers genieten van een multicultureel evenement met Israëlische en christelijke zang, dans, muziek, lectuur en al dan niet koosjere hapjes. De Belgische Coalitie voor Israël, B’nai B’rith, Koinonia, Christenen voor Israël, ORT Belgium en Beautiful Israel kunnen terugzien op alweer een goed bezochte dag.

Antisemitisme
Ward Kennes, Vlaams parlementslid voor CD&V luisterde het festival op met een speech waarin hij de vrijheid van godsdienst benadrukte, de nood aan overleg in plaats van aan wapens. Hij roemde de multiculturele en multireligieuze rijkdom van Antwerpen. Op grond van een godsdienst geweld bedrijven is weerzinwekkend en af te keuren. Het heeft geen zin om te vervallen in ‘linkse’ of ‘rechtse’ indoctrinatie en vervorming van de werkelijkheid, waardoor hele gemeenschappen tegen elkaar worden opgezet. De voorbije bewogen periode voor de Joodse gemeenschap n.a.v. de aanslag op het Joods museum en de politieke exploitatie van de Gazaoorlog verdienen onze aandacht. Zolang leden van de Joodse gemeenschap bang zijn om vrij over straat te lopen, zo lang moeten we het antisemitisme bestrijden.

Creativiteit
Ondanks de druk zat de sfeer er goed in. Onder het zingen van bekende liederen, zoals Jeruzalem van Goud en Hawa Nagilah Hawa, werd er spontaan geklapt en gedanst als teken van verbondenheid en een oprechte wens voor vrede. Lekkere (Joodse) hapjes en pittige literatuur waren de trekpleisters. Gospelkoren ondersteunde het geheel.

Acht Zaligsprekingen
Kris Vleugels, voorzitter van C’axent, de beweging voor meer christelijke waarden in de politiek, linkte de situatie in Syrië, Irak, in Israël en in Gaza aan elkaar. Hij verwees naar de Bergrede en stelde vast dat de woorden van Jezus ook in deze tijd van kracht zijn: de nederigen, treurenden, vredestichters, barmhartigen en zuiveren van hart kunnen ‘feest vieren’ ondanks de omstandigheden . Ook als de waarheid verdraaid wordt of er onrecht heerst in het Midden-Oosten of waar ook in de wereld. Daarin lijkt onze tijd op die van de profeet Habakuk (Oude Testament), die hoop leerde hebben in een donkere tijd van onrecht, zowel bij zijn eigen volk als daarbuiten en toch licht zag aan het eind van de tunnel. ‘Laat ons als christenen en Joden de hand uitsteken zeker ook naar gematigde Moslims die ook gruwen van wat er in naam van hun godsdienst gebeurt’, aldus Kris Vleugels.

Vice-Ambassadeur
Mevrouw Idit Rozensweig Abu, vice-ambassadeur van Israël in België was blij er bij te kunnen zijn. Ze dankte de organisatoren. In een verwijzing naar de Shabbat lezing van afgelopen zaterdag, duidde ze op Noach en de regenboog van hoop. Hoop op vrede in het geplaagde Midden-Oosten: voor alle volkeren. God zal het nooit met de mensheid of met zijn volk opgeven. Mevrouw Rozensweig benadrukte dat in haar land oprecht voor Shalom (Vrede) wordt gebeden, ook voor palestijnen, verdrukte christenen en Moslim slachtoffers van IS. Ze wenste iedereen op het gevulde plein Shalom toe namens de Staat Israël.

André Gantman -Gemeenteraadslid voor NV-A en zelf van Joodse afkomst- vulde aan door het belang van solidariteit met vervolgde christenen in het Midden-Oosten te benadrukken. Daarzonder kan er nooit sprake zijn van echte vrede.

Informatie: shalom@koinonia.be John van der Dussen 0486/ 25 24 04

Foto’s: